論文概要


文 献
[磯田82]磯田,長島:教育用3次元図形処理プログラムの開発,図学研究,Vol.31,p17,1982.9

[宇野83]宇野:Computer-Aided Architectual Design System, JARECT, Vol.7, OHMSYA.LTD,1983

[大久保71]大久保:詳説第1角法図学,日刊工業新聞社,1971

[加藤86]加藤,岩崎,川井,川崎:コンピュータによる衣服デザイン統合化,NIKKEI COMPUTER GRAPHICS,1986.10

[木村76]木村:幾何モデルの生成と処理について,情報処理学会,
MMS,24-2,1976.4

[木村83]木村:パターン認識と図形処理(長尾編)第3章,岩波書店,
1983

[国井75]KUNII, T. AMANO, H.ARISAWA, S, OKADA:AN INTERACTIVE FASHION DESIGN SYSTEM ’INFADS’,COMPUTER & GRAPHICS,Vol.1,pp.297-302,1975

[近藤82]近藤,田嶋:モダングラフィックス,コロナ社,1982

[汐崎81]汐崎,橋本:限定された画面レベルによる連続階調画像の表示法,情報処理学会論文誌,Vol.22,No.5,1981.9

[篠田86]篠田:BASICで描くシュタルクの透視図法,Oh.PC,1986.10 

[高橋78]高橋:最新透視図技法,図法編,相模書房,1978

[田中85]田中,杉原,杉江:多面体に対する寸法指定情報の適正さとその判定法,情報処理学会論文誌,Vol.26,No.1,1985,PP.104

[天畠83]天畠:手書き入力による機械部品のモデルの生成,昭和58年度東京大学卒業論文,1983

[中島85]中島:等角投影法を用いた簡易な立体形状入力システムの試作,情報処理学会,グラフィクスとCADシンポジウム,1985

[永田76]永田:Intentional Perspective System--development of a new perspective system,千葉大学工学部研究報告,第27巻,第52号,1976年3月 

[永田78]永田: Briding The Gap Freehand Drawing and FormalPerspective 
Constraction,International Conference on Descriptive Geometry,1978

[永田79]永田:イメージパースペクティブデザイン 1979.美術出版社

[日経78]ディザ法による濃淡画像の2値表示 NIKKEI ELECTORONICS  1978.5

[西川84]西川:パーソナル・コンピュータによるエアブラシ表現,PIXEL,No.22

[野崎86]野崎:デザイン図法(講義ノート),愛知県立芸術大学,1986

[PIXEL84]PIXEL編集部:ペイントシステムの現状と動向, PIXEL, No.19, pp.108 ~144, 1984.4

[畠中84]畠中:コンピュータによるデザイン情報処理技術の開発,デザイン学研究No.46,1984,

[畠中86]畠中:CADによる設計方法の研究2-9,デザイン学研究 NO.48,1984-NO.55,1986

[広田86]広田,村上:光線追跡木を用いたレンダリング方式,情報処理学会第30回全国大会,1986,pp.2113

[福井85]福井,広谷,大平,岸:投影面スケッチによるソリッドモデル入力法,情報処理学会論文誌,Vol.26,No.6,1985,PP.1113

[藤村74]藤村:ドット式表示装置による濃淡図形表示の方法,情報処理,
1974.7

[穂坂77]Hosaka,Kimura:An Interactive Geometrical Design Sstem with Hand-
writing Input,INFOMATION PROCESSING77,1977

[穂坂78]穂坂,木村:手がき図面入力とその幾何モデル生成への応用について,日本機械学会講演論文集,No.780-8,1978.4

[穂坂81]穂坂:幾何モデルとその応用,科研費報告書(昭和55年度)No.438007,1981

[穂坂85]穂坂:グラフィクスとCADの事始め,コンピュータソフトウエア,Vol.2,No.3,1985

[田嶋76]芳田,田嶋:図学の理論と実際,コロナ社,1976

[渡辺66]渡辺:デザインスケッチ,美術出版社,1966


[Arnhe63]アルンハイム:美術と視覚(下,第6章光),美術出版社  1963

[Baude80]P.Baudelaire: Technique for Interactive Raster Graphics ACM.
SIGGRAPH,1980,pp314~320

[Beach82]R,J. Beach: The Messeage is the Medium: Multiprcess Structureing of an Interactive Paint Program ACM, SIGGRAPH,1982

[Bisho86]B.Bishop:Fast Phong Shading,ACM,SIGGRAPH,1986

[Burtn71]N.Burtnyk,M.Wein:″Computer-Generated Key-Frame Animation″Journal of the SMPTE80 pp.149-153,1971

[Catmu74]E.A.Catmull:A Subdivision Algorithm for Conputer Display of
Curved Surfaces,UTEC-CSC,74,133,1974

[Cook61]H.Cook: The Technical Illustrater,(pp.61),LONDON:CHAPMAN& 
HALL, 1961pp.61

[Court86]M.Courter,J.A.Brewer: Automated Conversion of Curvilinear Wire-Frame Models to Surface BoundaryModels; A Topological Approach,ACM, SIGGRAPH,1986

[Frres79]A.R.Frrest:On The  Rendering of Surfaces,ACM,SIGGRAPH,1979

[Green85]R.Greene:The Drawing Prism: A Versatile Graphic Input Device, ACM, SIGGRAPH,1985

[Hohen68]F.Hohenberg:技術における構成幾何学(増田訳),日本評論社,1968

[Jacoby79]H.Jacoby:透視図作品集Vol.1,(渡辺訳)集文社,1979

[JARVI76]J.F.JARVIS, C.S.ROBERTS:A New Technique for Displaying Continuous Tone Images on a Bilevel Display, IEEE TRANSACTIONS ON COMMUNICATIONS, 1976.8

[Judic76a]C.N.Judice: Processing Signals for Digital Displays,Bell Laboratorie Record,1976.3

[Judic76b]C.N.Judice,A.B.White, R.L.Johnson: Transmission and Storage of Dither Coded Images using 2-D Pattern Matching,Proceeding of the S.I.D Vol.17.2 1976

[Katz68]H.H.Katz:テクニカル スケッティング,日刊工業新聞社,1968

[Kitch77]A. Kitching:ANTICS GRAPHIC ANIMATION BY COMPUTER, COMPUTER & GRAPHICS, Vol.2  pp.219-223  1977

[Land84]Land:Axometric Projection and Their Applications to Perspective Projection, Engneering Design Graphics JOURNAL 19,1984

[Land82]M.H.Land: Three Point Perspective Transformation and Diagram Constraction,Engneering  Design Graphics Journal,1982

[Marti68]C.L.Martin:Design Graphics,The Macillan Company,NEW YORK,1968

[Morga50]S.W.Morgan: Architectual Drawing,(pp.142),McGraw-Hill Book Company.Inc, 1950

[Pavli85]T.Pavlidis,C.J. Van  Wyk:An Automatic Beautifier for Drawings and Illustrations,ACM,SIGGRAPH,1985

[Prior83]W.A.J.Prior: The Ghost-80 Colour Raster Extentions, EUROGRAPHICS’83,1983

[Schwe82]Dino Schweitzer:Scanline Rendeing of Parametric Serfaces,ACM,
SIGGRAPH, 1982

[Shoup79]R.G.Shoup:COLOR TABLE ANIMATION,  ACM, SIGGRAPH, 1979

[Smith78a]A.R.Smith:PAINT,Technical Memo No.7,NYIT,1978

[Smith78b]A.R.Smith:Color Gamut Transform Pairs,ACM,SIGGRAPH,1978

[Smith79]A.R.Smith:TINT FILL,ACM,SIGGRAPH,1979

[Stras86]S.Strassmann:Hairy Brushes,ACM,SIGGRAPH,1986

[Swans86]R.W.Swanson,L.J.Thayer:A Fast Shaded Polygon Render,ACM, SIGGRAPH,1986

[Thalm84]N.M.Thalmann,N.Chourot:Color Gradation,Shading and Texture Using a Limited Terminal,Vol.3,No.1,1984

[Turko86]K.Turkowsk: Anti-Aliasing in Topological Color Shapes,ACM,
SIGGRAPH,1986

[Weima80]C.F.R. Weiman: CONTINUOUS ANTI-ALIASED ROTAION AND ZOOM OF RASTER IMAGES  ACM,SIGGRAPH,1980

[Wijk85]J.J.van Wijk,F.W.Jansen, W.F.Bronsvoort:Some Issues in Designing 
User Interfaces to 3D Raster Graphics,Computer Graphics Forum, 4, 
1985

 本論文に関する研究論文

1)近藤,木村:曲面の形状感の表現 第1報中間調を用いた図の作成 精密機械Vol.49.No.12,1983.12

2)近藤,木村,田嶋:曲面の形状感の表現 第2報ペイントシステムCARPの作成  精密機械Vol.51.No.6,1985.6 

3)K.Kondo,F.Kimura,T.Tajima:An Interactive Rendering Technique for 3-D Shapes, EUROGRAPHICS’85, 1985.9

4)近藤,木村,田嶋:インタラクティブレンダリングシステムによる3次元形状の表現 情報処理学会,Vol.26,No.11,1985.11,(創立25周年記念論文)

5)近藤,木村,田嶋:レンダリングのための濃淡表現アルゴリズム,日本図学会,図学研究,No.39,1986.9

6)近藤,木村,田嶋:絵画における濃淡表現と計算機による濃淡表現法,日本図学会,図学研究,No.40,1987.3

7)近藤,木村,田嶋: An Interactive Rendering System with Shading JARECT,Computer 
Science and Technologies,OHMSYA.LTD・
North-Holland,1987,(to appear)

8)近藤,木村,田嶋:曲面の形状感の表現 第3報手描き入力による図形作成法,精密工学会誌,Vol.53,No.4,1987.4

9)近藤,木村,田嶋:Interactive Drawing by Handwriting Input, International 
conference on Comp. Aided Drafting, Design and Manufacturing technology
CADDM’87,1987.4

10)近藤,木村,田嶋:レンダリングのための対話型透視図作画法,情報処理学会論文集(投稿中)



本論文に関する口頭発表

1)近藤,木村,田嶋:Computer  Aided  Renderingの技術,情報処理学会,グラフィクスとCADシンポジウム,1984,12

2)近藤,木村,田嶋:手描き透視図の視点推定とその応用,情報処理学会,グラフィクスとCADシンポジウム,1986.11